12/18/2020

Książka Roku 2020 Ps IBBY

 



 

A oto wyniki tegorocznej edycji konkursu Książka Roku 2020 Polskiej Sekcji IBBY.

Gratulacje dla zwycięzców i wyróżnionych!



 

Nagrody literackie

za książkę dla dzieci:

•    Justyna Bednarek, Zielone piórko Zbigniewa. Skarpetki kontratakują!, Poradnia K

za książkę dla młodzieży:

•    Ewa Nowak, Orkan. Depresja, HarperCollins Polska (dawniej Egmont Polska)

 

 Wyróżnienia literackie

•    Marta Kisiel, Małe Licho i lato z diabłem, Grupa Wydawnicza Foksal, Wilga

•    Tina Oziewicz, Co robią uczucia?, Dwie Siostry

•    Katarzyna Wasilkowska, Świat Mundka, Literatura

 

 

Nagrody graficzne

za autorską książkę obrazkową:

•    Anna Kaźmierak za ilustracje i opracowanie graficzne książki Turonie, żandary, herody. Wiejska maskarada, Dwie Siostry

za ilustracje i koncepcję graficzną:

•    Maria Strzelecka za ilustracje i opracowanie graficzne książki Beskid bez kitu, Libra PL

 

Wyróżnienia graficzne 

•    Basia Flores, Ola Jasionowska, Igor Kubik, Karolina Lubaszko, Julia Mirny, Małgorzata Nowak, Tomasz Opaliński, Urszula Palusińska, Tin Boy (Łukasz Majewski), Marta Tomiak, Łukasz Zbieranowski za ilustracje i Anna Niemierko za opracowanie graficzne książki Elementarz polskiej kultury, Wytwórnia

•    Gabriela Gorączko za ilustracje do książki Leśna sprawa, Wolno

•    Marta Ignerska za ilustracje i opracowanie graficzne książki Zamieniam się w słuch, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

•    Janek Koza za ilustracje i opracowanie graficzne oraz Julita Gielzak za opracowanie graficzne książki Prezent dla dwojga, Format


Nagroda za upowszechnianie czytelnictwa:

Anna Sadowska i Grażyna Sobieska-Szostakiewicz – biblioterapeutki, animatorki działań wspierających czytelnictwo dzieci i młodzieży. Wychowawczynie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 2 w Warszawie, gdzie od 1991 roku prowadzą autorski program zajęć przybliżających wartościową literaturę wychowankom ośrodka – dziewczętom w wieku 14–19 lat. Co roku organizują w swojej placówce Ogólnopolskie Spotkania Małych Form Teatralnych, w których książka i tekst literacki odgrywają kluczową rolę. Prowadzą szkolenia i konferencje metodyczne, podczas których dzielą się swoim doświadczeniem z wykorzystywania książki w pracy z młodymi osobami. 

Gratulujemy zwycięzcom!

12/11/2020

Zabójstwo Brangwina Kąkola

 

Zabójstwo Brangwina Kąkola, M. T. Anderson & Eugene Yelchin, tł. Rafał Lisowski, Wydawnictwo Dwie Siostry.

Anderson i Yelchin, żeby stworzyć "Zabójstwo Brangwina Kąkola" spotkali się w pół drogi.  Anderson - idealista, człowiek misji i piewca głębokiej refleksji, kochający mięsiste fantasy. Yelchin - realista, wielbiciel żywej akcji i szczerej postawy wobec czytelnika, amator thrillerów. Kiedy do współpracy siada dwóch tak różnych twórców, nie może powstać nic bardziej zwyczajnego niż ta niezwyczajna powieść.

Aż trudno uwierzyć, że ta książka w ogóle się udała. Zazwyczaj, w przypadku podwójnej narracji pojawiającej się w picturebookach, mamy do czynienia z wzajemnym dopełnianiem się tekstu i obrazu. Zachwycamy się wielopłaszczyznowym odwzorowaniem wizji autora/ów i cieszymy, kiedy obraz dostarcza nam nowych danych do złożenia układanki. Tymczasem "Zabójstwo Brangwina Kąkola" mówi narracyjnym dwugłosem, który za nic nie chce wybrzmieć jako jeden. Co ciekawe, subiektywizm obu z nich sprawia, że próżno doszukiwać się obiektywnej wersji wydarzeń. Jako czytelnicy stoimy w zaklętym kręgu i nie pozostaje nam nic innego, jak rzucić się w ten narracyjny chaos i czerpać z niego swoistą przyjemność.

Już sam tytuł sprowadza nas na manowce intelektualnej rozkminy: "Zabójstwo Brangwina Kąkola". Kto jest mordercą, kto będzie zabity? Wieloznaczność tytułu okazuje się mieć swoje realne odzwierciedlenie w przygodach bohaterów i jeszcze bardziej zaciemnia obraz historii, która tylko z pozoru może wydawać się prosta i pozbawiona nadmiernej liczby zwrotów akcji. Kiedy elf Brangwin Kąkol wyrusza w dyplomatyczno-szpiegowską misję do krainy goblinów, nie spodziewa się, że jest tylko niewiele wartym narzędziem w rękach swoich mocodawców. Kiedy goblin Werfel przyjmuje w swoich gościnnych progach elfiego wysłannika, nie ma pojęcia jak wiele będzie go kosztować ta bezinteresowna otwartość. Autorzy z niebywałym wdziękiem bawią się nie tylko kosztem czytelników, ale również samych bohaterów. W historii opowiedzianej słowami, zaprzeczeniu ulegają nawet tak utarte stereotypy jak przyjazność elfów i gburowatość goblinów. A może wcale nie? Może prawdy należy szukać właśnie na obrazkach.

Książka utrzymana jest w klimacie fantasy z inklinacją w stronę średniowiecznych manuskryptów. Kilka rozdziałów tekstu przerywa co i raz sekwencja kilkunastu całostronicowych rysunków, pokazujących wydarzenia z perspektywy Brangwina. Na rysunkach jest gęsto i niejednoznacznie, biorąc pod uwagę, że cały czas musimy konfrontować je z całkiem odmienną narracją tekstową goblina Werfla. Bywa trudno, bo koncepcja autorów dopiero powoli kształtuje się w umyśle czytelnika. Dyplomatyczne przepychanki, polityczne podchody, kryminalne zapędy, wszechobecna podejrzliwość, zastarzałe urazy i uprzedzenia wyciągają na światło dzienne najbardziej dotkliwe przywary nie tylko elfio-goblińskich relacji. Ten uniwersalizm przesłania, obok świetnie skonstruowanej fabuły, to zasadnicza wartość książki, ale też bolesny prztyczek w nos wymierzony czytelnikom. Jednocześnie jednak "Zabójstwo Brangwina Kąkola" to piękna opowieść o bezinteresownej przyjaźni i nadziei, która umiera ostatnia.


12/05/2020

Books, Bücher, Libros, Livres // listopad 2020

 


Code Name Bananas (Hasło: banany)
David Walliams, il. Tony Ross
HarperCollinsChildren’sBooks, 392 s.

 

Jest rok 1940. Wielka Brytania pozostaje w stanie wojny z nazistowskimi Niemcami. Jedenastoletni Eric spędza dni w swoim ulubionym miejscu: londyńskim zoo. Szczególną sympatią darzy jedno zwierzę - gorylicę Gertrudę. Pomimo trwających nieustannie bombardowań całego miasta, Eric  postanawia uratować Gertrudę. Wraz z gorylicą i wujem Sidem, opiekunem w zoo, ucieka z Londynu. Przebywając w ukryciu nad morzem, odkrywa ściśle tajny spisek nazistów…

Cofnij się w czasie z bestsellerem Davidem Walliamsem, autorem niesamowitej przygody pełnej akcji, śmiechu i sekretnych wątków - oraz niezwykłej przyjaźni małego chłopca i wielkiego goryla.




The Song of the Nightingale (Pieśń słowika)
Tanya Landman, il. Laura Carlin
Walker Studio, 40 s.
wiek odbiorcy: 6+


Ziemia była młoda i pełna kolorów. Ale zwierzęta były nudne i szare. Malarz zdecydował: coś trzeba z tym zrobić! Zamaszyste ruchy pędzla artysty stworzyły paski na zebrze, świetnie skrojony strój pingwina i jaskrawe plamy papugi. Ale co może podarować słowikowi, gdy jego pudełko z farbami wyschło? 

Wspaniała i sugestywna opowieść, o tym jak zwierzęta otrzymały kolory, spod pióra zdobywczyni Carnegie Medal, Tanyi Landman.






Step into Alice in Wonderland (Wejdź do świata Alicji w Krainie Czarów)
Cynthia Alonso
Words & Pictures, 12 s.
wiek odbiorcy: 3+ 

 Kartonówka stworzona z myślą  o najmłodszych czytelnikach przedstawia klasyczną historię, łącząc angażujący tekst i piękne ilustracje urozmaicone dziurami.

Pewnego letniego dnia Alicja leżała na brzegu rzeki.
„Ojej, ojej! Spóźnię się!”- zawołał królik, rzucając się w głąb króliczej nory. Wiedziona ciekawością Alicja ruszyła w ślad za nim.

Książka łączy w sobie urok prostej narracji z wyciętymi warstwami stron i kontrastowymi ilustracjami, dając okazję do angażującego doświadczenia snucia opowieści i interakcji dotykowej. 







The Bad Chair (Złe krzesło)
Dasha Tolstikova
Groundwood Books
wiek odbiorcy: 3+

 Każdego wieczora przed umyciem zębów i położeniem się do łóżka, Vivi i Małpka grają w grę: Małpka chowa się pod prześcieradłem, a Vivi udaje, że jej szuka. Krzesło marzy o tym, żeby też móc się tak pobawić. Pewnego dnia Krzesło postanawia opóźnić przyjście Małpki i zająć jej miejsce podczas zabawy. Ale nic nie idzie zgodnie z planem! Zamiast szukać Krzesła, Vivi nadal szuka Małpki, coraz bardziej się martwiąc. Zbiera świadków na przesłuchanie. To Krzesło może być kluczem do rozwiązania śledztwa. Ale jeśli Vivi znajdzie Małpkę, czy nadal będzie chciała przyjaźnić się z Krzesłem?


Zabawna historia o przyjaźni, która zachęca młodych czytelników do wczucia się w sytuację osób wykluczonych. 


 

 

The Wanderer (Wędrowiec)
Peter van den Ende
Faber Factory, 96 s. 


Niesamowita, pozbawiona słów opowieść o odważnej podróży małej łódki.

Mała łódka wypływa w morze i rozpoczyna podróż do domu. Aby się tam dostać, musi przemierzać wiele dziwnych, pięknych oceanów, pełnych fantastycznych stworzeń i śmiercionośnych potworów, ogarniętych przerażającymi burzami i przemierzonych przez tajemnicze statki. Czy Wędrowiec znajdzie drogę do bezpiecznej przystani?


"Cudownie dziwna i dziwnie cudowna... epicki sen uchwycony w niezwykle drobiazgowych szczegółach"
- Shaun Tan




O gnu e o texugo. Cuidado com o vento (Gnu i borsuk. Obserwuj wiatr)
Ana Pessoa, il. Madalena Matoso
Planeta Tangerina, 112 s.


 Czasami lecimy w powietrzu.
Wiatr popycha nas w nowe miejsca. Dajemy się mu ponieść.

To właśnie przytrafia się gnu i borsukowi w tej opowieści. I to samo dzieje się z tą książką. Obraca się, obraca i wszystko się w niej miesza.

Kto będzie po drugiej stronie wiatru?

Tak naprawdę nigdy nie wiemy. Możemy tylko mieć nadzieję, że to ktoś bardzo miły, kto zapali światło i zaprosi nas do swojego domu.

 

 

 


Zamieszczone opisy książek oraz zdjęcia pochodzą z materiałów wydawców.  Tłumaczenie: Mała czcionka.

12/01/2020

Nominacje do nagrody Książka Roku 2020 PS IBBY

Znamy już listę nominacji do konkursu Książka Roku PS IBBY! W tym roku Mała Czcionka ma zaszczyt być oficjalnym patronem wydarzenia, stąd na blogu, na bieżąco będą pojawiać się najświeższe newsy związane z konkursem. Czytajcie i obchodźcie razem z nami jedno z najważniejszych świąt polskiej książki dla dzieci i młodzieży.

Jury literackie w składzie Maciej Skowera, Joanna Żygowska i Kamila Kowalczyk, postanowiło nominować do nagrody literackiej Książka Roku 2020 następujących twórców:


•    Justyna Bednarek, Basik Grysik i wrony, Wydawnictwo Literackie
•    Justyna Bednarek, Zielone piórko Zbigniewa. Skarpetki kontratakują!, Poradnia K
•    Joanna Jagiełło, To już nie ma znaczenia, Zielona Sowa
•    Marta Kisiel, Małe Licho i lato z diabłem, Grupa Wydawnicza Foksal, Wilga
•    Ewa Nowak, Orkan. Depresja, HarperCollins Polska (dawniej Egmont Polska)
•    Tina Oziewicz, Co robią uczucia?, Dwie Siostry
•    Katarzyna Ryrych, Lato na Rodos, Nasza Księgarnia
•    Marcin Szczygielski, Oczy Michaliny, Oficyna As, Instytut Wydawniczy Latarnik
•    Katarzyna Wasilkowska, Świat Mundka, Literatura
•    Rafał Witek, Przedszkole imienia Barbary Wiewiórki, Bajka


Jury graficzne w składzie Joanna Olech, Anita Wincencjusz-Patyna i Małgorzata Gurowska, postanowiło nominować do nagrody graficznej Książka Roku 2020 następujących twórców:




•    Tomasz Broda za ilustracje i projekt graficzny książki Bookface. Księga twarzy pisarzy, Format
•    Agata Dudek, Małgorzata Nowak za ilustracje i projekt graficzny książki Wiatr, Muchomor
•    Basia Flores, Ola Jasionowska, Igor Kubik, Karolina Lubaszko, Julia Mirny, Małgorzata Nowak, Tomasz Opaliński, Urszula Palusińska, Tin Boy (Łukasz Majewski), Marta Tomiak, Łukasz Zbieranowski za ilustracje i Anna Niemierko za opracowanie graficzne książki Elementarz polskiej kultury, Wytwórnia
•    Gabriela Gorączko za ilustracje do książki Leśna sprawa, Wolno
•    Marta Ignerska za ilustracje i opracowanie graficzne książki Zamieniam się w słuch, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
•    Anna Kaźmierak za ilustracje i opracowanie graficzne książki Turonie, żandary, herody. Wiejska maskarada, Dwie Siostry
•    Janek Koza za ilustracje i opracowanie graficzne oraz Julita Gielzak za opracowanie graficzne książki Prezent dla dwojga, Format
•    Maria Strzelecka za ilustracje i opracowanie graficzne książki Beskid bez kitu, Libra PL
•    Marianna Sztyma za ilustracje i opracowanie graficzne książki Trzecia płeć świata, Albus
•    Katarzyna Walentynowicz za ilustracje i Beata Dejnarowicz za opracowanie graficzne książki Coś i Nic, Widnokrąg

 

Jury złożone z trzech „upowszechniaczek” z ubiegłych edycji nagrody, w którego skład wchodzą Danuta Świerczyńska-Jelonek, Małgorzata Narożna i Iwona Haberny, postanowiło nominować następujące osoby do nagrody za upowszechnianie czytelnictwa w konkursie Książka Roku 2020 Polskiej Sekcji IBBY:
 

Lucyna Brzezińska-Eluszkiewicz – animatorka kultury, autorka oryginalnych warsztatów, imprez i cykli tematycznych propagujących czytelnictwo m.in. TuCzyTam i CzyTam Świat, Czytanie i Działanie. Pracuje w Fundacji 12 Kamienica w Bydgoszczy.  
 

Krystyna Rybicka – doktor nauk humanistycznych, historyk sztuki, wykładowczyni w Lubelskiej Szkole Sztuki i Projektowania. Założycielka Ośrodka Książki Obrazkowej OKO w Lublinie. W latach 2012-2015 jurorka konkursu Książka Roku PS IBBY. Popularyzatorka wiedzy o książkach obrazkowych, organizatorka spotkań z polskimi ilustratorami, wystaw i warsztatów z artystami.
 

Anna Sadowska i Grażyna Sobieska-Szostakiewicz – biblioterapeutki, animatorki działań wspierających czytelnictwo dzieci i młodzieży. Wychowawczynie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego nr 2 w Warszawie, gdzie od 1991 roku prowadzą autorski program zajęć przybliżających wartościową literaturę wychowankom ośrodka – dziewczętom w wieku 14–19 lat. Co roku organizują w swojej placówce Ogólnopolskie Spotkania Małych Form Teatralnych, w których książka i tekst literacki odgrywają kluczową rolę. Prowadzą szkolenia i konferencje metodyczne, podczas których dzielą się swoim doświadczeniem z wykorzystywania książki w pracy z młodymi osobami.
 

Gratulujemy wszystkim nominowanym!


11/26/2020

Leśna sprawa

L

 

Leśna sprawa, Tomasz Kędra, il. Gabriela Gorączko, Wydawnictwo Wolno 2020.

Słodko-gorzka atmosfera dzikiego lasu i odwiecznych sporów, które zawsze mają w sobie jednocześnie coś oswojonego i niepokojącego. Taka jest "Leśna sprawa". Debiutancka ballada Tomasza Kędry i Gabrieli Gorączko o waśniach i sojuszach w Bieszczadach. A może nie tylko tam. 

O tym, że najskuteczniej jednoczy wspólny wróg, wiemy nie od dziś. Ale do Szpiczastego Lasu, w okolicach Komańczy ta prosta prawda jeszcze nie dotarła. Prastare rody bobrów i borsuków od pokoleń prowadzą ze sobą leśne potyczki. Wydaje się, że regularne formowanie szyków bojowych i spożywanie muchomorów dla wzmocnienia animuszu ma w sobie walor dobrze pielęgnowanej tradycji. Na czele jednej strony staje waleczny bóbr Tuhaj-bej. Borsukom dowodzi zaś Sławosław III Ślepy, słabszy w walce, za to obdarzony szamańskim zmysłem. Ten odwieczny rytuał jest w stanie przerwać tylko ktoś trzeci. Skąd przyjdzie i czego zapragnie? Czy pole walki ustąpi miejsca symbiozie?

Tomasz Kędra zaprzęga wyobraźnię i wiedzę na temat burzliwej historii bieszczadzkich okolic, by stworzyć opowieść uniwersalną, ale zatopioną w atmosferze tradycyjnej gawędy. Barwny język, niepozbawiony ironicznego dystansu i lekkości typowej dla ustnego przekazu, przenosi czytelników do miejsca poza czasem. Kulturowe motywy uchylają różne furtki, które być może, do tych najmłodszych odbiorców, dopiero po czasie odezwą się znajomym echem.

Graficznie "Leśna sprawa" koncentruje się wokół etnicznych motywów na rodowych tkaninach zwierzęcych klanów. Charakterystyczne wzory swobodnie przekraczają zarezerwowaną dla nich przestrzeń i stają się naturalnymi elementami środowiska: lasem, łąką, górami. Gorączko za pomocą ograniczonej palety kolorów tworzy złudzenie jednorodności między przyrodą a kulturą. Klimat graficzny książki oscyluje między łagodną powtarzalnością, a pełną emocji charakterystyką walczących stron. Piękno i dzikość idą tu w parze.




11/23/2020

Zaczarowany zamek

 

Zaczarowany zamek, Edith Nesbit, il. Adrianna Szwedkowicz, tł. Magdalena Sobolewska, Muchomor 2020.

Kto nie czytał w dzieciństwie ani jednej powieści Edith Nesbit, ręka do góry? Ta skromna Angielka wychowała całe pokolenia czytelników na całym świecie. Co ciekawe, do czerpania z bogactwa stworzonych przez nią motywów literackich przyznawali się liczni pisarze XX wieku, m.in. Tolkien i Lewis. Wydawnictwo Muchomor wraz z serią Pożeracze książek, znowu zabrało nas o przeszło sto lat wstecz, a my chętnie z tego skorzystałyśmy.

Zawsze zazdroszczę obcym autorom, że w świeżych przekładach ich dzieła mogą odżyć na nowo. Kto wskrzesi dla polskich czytelników Konopnicką? Kto odświeży pokolenie młodszą Szelburg-Zarębinę? Próżno marzyć o takiej możliwości. Tymczasem przed popularnymi tytułami przekładu, drzwi zawsze stoją otworem. Nowe tłumaczenie "Zaczarowanego zamku" w wykonaniu Magdaleny Sobolewskiej sprawiło mi dużo czytelniczej przyjemności. Bogaty, plastyczny język doskonale oddał charakter klasycznej powieści wiktoriańskiej, a odkurzona fabuła nie oznaczała archaizmów i przestarzałej składni. Obszerne rozdziały doskonale czytało się na głos, za co zawsze przyznaję tłumaczowi dodatkowy punkt.

Fabuła to klasyczna powieść tamtych lat, znajdująca się na styku realizmu i magiczności. Bohaterowie żyją w normalnym świecie, który w pewnych momentach ożywa za sprawą czarodziejskich działań lub po prostu bogatej wyobraźni. Trójka rodzeństwa, spędzająca wakacje na angielskiej wsi, trafia do zaczarowanego zamku, gdzie w towarzystwie jego małej lokatorki, kilkuletniej Mabel, poznają moc czarodziejskiego pierścienia. Anegdotyczny charakter fabuły sprawia, że z rozdziału na rozdział poznajemy co raz to inne przygody, które Gerald, Kathleen i Jimmy, z podziwu godną fantazją generują za sprawą magicznego artefaktu i nieokiełznanej pomysłowości. W książce pojawiają się wątki społeczno-ekonomiczne, odnoszące się do kapitalistycznych praktyk początku XX wieku, finansowych problemów zubożałej arystokracji oraz sytuacji kobiet. Edith Nesbit prywatnie sympatyzowała z frontem socjalistycznym, nie angażowała się jednak w ruchy emancypacyjne.

To właśnie magiczny pierścień Nesbit tak zdominował literacką wyobraźnię Tolkiena, że uczynił go bohaterem swoich powieści. Jako czytelnik, wcale nie jestem zdziwiona. Nazywana matką chrzestną współczesnej fantasy, Nesbit wkupiła się we względy dziecięcych odbiorców (dorosłych jak widać również), podsuwając im bohaterów z krwi i kości, którzy może nie zawsze umieją czynić dobro, ale z powodzeniem uczą się naprawiać swoje błędy. Czasem używając do tego właśnie magii.

 

Książka dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

inne tytuły z serii Pożeracze książek:

Był sobie dwa razy Baron Lamberto 

Wiatr z księżyca

 

 

11/16/2020

Tosia i przygoda na plaży

 

Tosia i przygoda na plaży, Magdalena Miecznicka, il. Weronika Tarka, Wydawnictwo Dwie Siostry 2020.

Mam wrażenie, że nic w literaturze dla dzieci nie zaprząta mi głowy z taką mocą jak książki do samodzielnego czytania. Widok Najmłodszej zaczytanej to rzadka gratka, a dla autora ogromny sukces. Poznajcie Tosię - dziewczynkę o bujnej wyobraźni. To z nią moja córka spędziła dwa dni wakacji.

Magdalena Miecznicka już drugi raz podrzuca nam kryminał ukryty w oparach absurdu. Tym razem chyba nawet gęstszych niż w pierwszym tomie: "Tosia i tajemnica geodety", gdzie śledztwo toczyło się w miarę zwyczajnym entourage'u miejskiej kamienicy. "W przygodzie na plaży" autorka zdecydowanym ruchem puściła kierownicę i dała się ponieść wyobraźni. Kto czytał Gaimanowe "Na szczęście mleko", ten wie co się może wydarzyć, jeśli tata wyjdzie na małe zakupy, do sklepu za rogiem. Podobnie irracjonalnie i dynamicznie może się zrobić, gdy kilkuletnia dziewczynka wyjedzie na wakacje nad morze i usiądzie na zatłoczonej plaży. Dodam tylko, że dziewczynka z wyobraźnią na letnim standby'u, wymuszonym szkolnym, między koleżeńskim wyzwaniem, żeby na chwilę przestać być sobą. Jednak Tosia bez wyobraźni przyciąga przygody nie gorzej niż dawna Tosia, w efekcie czego pojawia się tajemnicza koleżanka, prywatna plaża, ekskluzywna willa, porwanie, piraci, tajemnicza wyspa, a nawet wulkan.

Miecznicka wciąga czytelników w wir przygody, karmiąc ich nonsensem na niewiarygodną skalę. Wraz z rozwojem fabuły prawdopodobieństwo zdarzeń co raz bardziej spada, aż w finale ostatecznie sięga poziomu sutereny. Do samego końca nie traci jednak na tempie. Historia nie sili się na rasowy kryminał z zagadką. To raczej wdzięczna przygodówka, która wciąga i daje się ponieść, a czytelnikowi pozostaje nie tracić uwagi. Zakończenie ma swój niezaprzeczalny urok, choć dla fanów suspensu może okazać się niedostatecznie atrakcyjne.

Historii towarzyszą świetne, oszczędne, czarno-białe rysunki Weroniki Tarki, artystki nagrodzonej w pierwszej edycji konkursu Jasnowidze za picturebook pt. "Kawalerka".





 


11/06/2020

Books, Bücher, Libros, Livres // październik 2020


 

 

Amitié. Tout ce qui nous lie (Przyjaźń. Wszystko co nas wiąże)
Heike Faller, il. Valerio Vidali
SOUS SOL, 180 s.


 

Ta książka poświęcona jest wszystkim rodzajom przyjaźni: tym ulotnym i tym trwającym przez całe życie, tym, które stały się historiami miłosnymi i tym, których nie odważyliśmy się uratować.









 

Pirate Stew (Piracki gulasz)
Neil Gaiman, il. Chris Riddell
Bloomsbury Children's Books, 48 s.


 

Poznaj Długiego Johna McRon, kucharza okrętowego i najbardziej niezwykłą opiekunkę, jaką kiedykolwiek widziałeś.

Długi John ma na wyciągnięcie ręki całą załogę dzikich piratów, a dla dwójki nieustraszonych dzieci jest gotów zamienić zupełnie zwyczajny wieczór w szaloną przygodę pod pirackim księżycem. Czas przygotować piracki gulasz.









Alice's Adventures In Wonderland (Alicja w Krainie Czarów)
Lewis Carroll, il. Chris Riddell
Macmillan Children's Books, 320 s.


 Opublikowana w 200. rocznicę urodzin  ilustratora pierwszego wydania Alicji, Sir Johna Tenniela, nowa edycja pełnego tekstu "Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla opatrzona została ilustracjami Chrisa Riddella, zdobywcy nagrody Costy i medalu Kate Greenaway. Ridell wyznacza nowy poziom w skali doskonałości, dzięki wyjątkowej, bogatej i sugestywnej interpretacji świata Carrolla.









 

 

What We’ll Build: plans for Our Together Future (Co zbudujemy: plany na naszą wspólną przyszłość)
Oliver Jeffers
HarperCollinsChildren’sBooks, 48 s.

 


 

Ojciec i córka stawiają fundamenty wspólnego życia. Za pomocą specjalnych narzędzi budują wspomnienia, które warto pielęgnować, dom, który zapewni im bezpieczeństwo i miłość, która będzie ich ogrzewać.

Oliver Jeffers, najlepiej sprzedający się twórca książek obrazkowych i artysta wizualny, przedstawia niespotykaną i ponadczasową historię o bezgranicznej rodzicielskiej miłości, nieskończonych możliwościach jakie przynosi życie i wszystkim, czego potrzebujemy, aby zbudować wspólną przyszłość.

 

 

 





Füchslein in der Kiste (Lisek w skrzynce)
Antje Damm
Moritz Verlag, 32 s.
wiek odbiorcy: 5+

 

Do lasu wprowadza się lis. Ponieważ jest bezzębny i stary, w łapach niesie duże pudło pełne puszek zupy pomidorowej. Króliki, które początkowo boją się wilka, szybko orientują się w czym rzecz. Lis opowiada im o swoim długim życiu i uczy króliki ważnych życiowych mądrości. One z kolei towarzyszą mu wiernie, kiedy stary lis odchodzi z tego świata. Po śmierci kładą go do wielkiego pudła, zakopują i żegnają. Ale lis pozostaje żywy w ich wspomnieniach.

Antje Damm maluje, buduje, inscenizuje i fotografuje sceny ze swojej książce. Filigranowe elementy, światło i cień, ostrość i rozmycie tworzą cudownie lekki nastrój przeciwstawiający się poważnemu tematowi śmierci.

 

 



We Are Wolves (My wilki)
Katrina Nannestad
ABC Books, 320 s.
wiek odbiorcy: 10+


 Pod koniec wojny armia rosyjska wkracza do Prus Wschodnich. Rodzina Wolfów musi uciekać. Liesl, Otto i ich młodsza siostra Mia gubią się w samym środku zamieci śnieżnej, na obszarze ogarniętym wojną. Liesl stara się dotrzymać obietnicy złożonej mamie i chronić swojego brata i siostrę.

Ale czasami, aby przetrwać, musisz robić złe rzeczy. Niebezpieczne rzeczy. Dzikie rzeczy.

Czasami, aby przeżyć, musisz stać się wilkiem.

Bestsellerowa autorka Katrina Nannestad powraca ze swoją najlepszą jak dotąd powieścią - książką, która otworzy ci serce, książką, która rozświetli twoje wnętrze, książką, którą pokochasz.